Patronat honorowy nad projektem,, Od Grosika do Złotówki’’ objęło Ministerstwo Finansów. Organizatorami są: Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości, Bankowcy dla Edukacji- Bakcyl.
Projekt jest przeznaczony dla uczniów klas drugich i trzecich szkoły podstawowej.
Obejmuje zagadnienia z zakresu podstaw edukacji finansowej i bezpieczeństwa.
W trakcie podróży z przewodnikiem- Grosikiem dzieci nauczą się, jak dbać o bezpieczeństwo swoje i innych.
Styczeń- Bezpiecznie spędzamy ferie zimowe.
Luty- Dziękujemy ludziom, którzy dbają o nasze bezpieczeństwo.
Marzec- Dbamy o swoje zdrowie.
Kwiecień- Bawimy się bezpiecznie.
Maj- Żyjemy w bezpiecznym środowisku.
Czerwiec- Bezpiecznie spędzamy wakacje.
Wrzesień- Jesteśmy bezpieczni w szkole i w drodze do szkoły.
Październik- Ubezpieczamy się przed skutkami nieszczęśliwych zdarzeń.
Listopad- Jesteśmy bezpiecznymi uczestnikami ruchu drogowego.
Grudzień- Bezpiecznie spędzamy czas wolny w domu.
Pod koniec każdego miesiąca uczniowie będą umieszczać naklejkę na tzw. Parasolu Bezpieczeństwa.
Podróżując przez dziesięć miesięcy po galaktyce Finanse i Oszczędzanie dziecko:
*pozna nominały i wartość pieniędzy,
*sposoby ich zarabiania,
*zasady racjonalnego ich wydawania,
*sposoby ich oszczędzania.
Na zajęciach dziecko pozna podstawowe zasady poruszania się w świecie bankowości i finansów czyli zdobędzie wiadomości na temat płatności, kart płatniczych, pożyczek, kredytów. Oprócz tego uczeń będzie przygotowywać się do podejmowania odpowiedzialności za decyzje finansowe i bycia świadomym konsumentem.
Istotnym elementem programu jest kształtowanie nawyków jak: dbanie o własne zdrowie i bezpieczeństwo, poszanowanie własności oraz rozumienie sytuacji finansowej rodziny.
Zajęcia odbywają się dwa razy w miesiącu. W ramach projektu dzieci będą przebywać na następujących planetach:
- Grosik,
- Portfelik,
- Skarbonka,
- Zabawka,
- Parasol,
- Złotówka.
Poza tym dzieci zorganizują Grosikową majówkę i Grosikową wędrówkę. Będą uczestniczyć w Grosikowych wspomnieniach z wakacji. Dokonają analizy Grosikowego oszczędzania.
Zgodnie z założeniami projektu, uczeń po powrocie do domu będzie zadawał pytania rodzicom dotyczące tematyki omawianej na zajęciach. Takie rozmowy będą sprzyjać temu, by rodzice stali się dla swoich dzieci pierwszymi autorytetami w zakresie gospodarowania finansami oraz ekspertami w dziedzinie bezpieczeństwa.
Agnieszka Gołąbek